КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову
загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і
функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність
організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності,
під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та
узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та
дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за
критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень
учнів |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила
техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт |
2 |
Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя
або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні
приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з
допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без
оформлення |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з
використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних
об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією
і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні
роботи без належного оформлення |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих
біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних
об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою
вчителя виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх
оформленням |
5 |
Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу,
відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних
об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що
ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи,
частково оформляє їх |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал,
частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки;
розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи,
оформляє їх без висновків |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального
матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у
відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі
звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні
та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх,
робить висновки з допомогою вчителя |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на
поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні
об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними;
виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні
роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні
висновки |
|
9 |
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на
поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові
зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і
процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє
власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за
інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить нечітко сформульовані висновки |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми;
дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть
біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює
причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях;
самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми; за
інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить
чітко сформульовані висновки |
11 |
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і
розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на
власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує
причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у
нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за
інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить логічно побудовані висновки |
|
12 |
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно
відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків;
самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію
щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання;
користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує
біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної
програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить самостійні обґрунтовані висновки |
Коментарі
Дописати коментар